Hvorfor valgte vi feriehuset på Hvar?

H3

Uforglemmelige ferie på øen Hvar

Indlægget er udgivet i samarbejde med NOVASOLNovasol Lille

Hvar har længe figureret på min liste over steder, som jeg skulle tilbage til. Og hvor er jeg glad for, at jeg kom tilbage til denne über lækre ø med hele familien. Hvar er lig med kontrasterne mellem det gamle og det moderne, mellem det rustikke og elegante og mellem landlig idyl og den glamourøse del af Hvar by. På øens vestlige del kan du nyde de stemningsfulde gader, små fortovscaféer, restauranter og arkitekturen, mens øens østlige del er fuldstændig modsat. Det er netop denne kontrast, som jeg er helt vild med. På den østlige del af øen finder du feriehuse, der gemmer sig langs hemmelige små bugter, små restauranter på toppen af bjerge og økologiske landsbyer uden elektricitet. Hvar bød på storslående og kontrastfyldte oplevelser, og i dette indlæg får du indblik i, hvordan vi endte med at vælge feriehuset, som befinder sig i en lille by ved navn Smricevica.

H6

Udsigten fra terrassen.

H3

Sådan så vores baghave ud 🙂

IMG_E2988

På jagt efter fisk.

#1 Huset med plads til alle

Vi faldt med det samme for husets rummelighed. Vi skulle være 11 personer, som skulle rejse sammen, og derfor var det utroligt vigtigt, at huset var indrettet på en måde, så vi alle følte, at vi kunne være der. Og det kunne vi. Alle havde deres badeværelse, og alle værelserne havde en altan, hvor man lige kunne side og trække sig lidt. Hele 1. sal fungerede som et godt samlingssted for hele familien, for her var der både en bar, køkken, stue og spisestue. Der var tre værelser i stueetagen og tre værelser på 2. sal, og når de mindste stod tidlig op, så var det rart at være på 1. salen, hvor man ikke forstyrrede resten af familien. Lige ved køkkenet havde vi en stor udendørs grill, og man følte, at det hele var lige ved hånden. Når en af os følte, at man havde brug for at trække sig, så kunne man enten sidde på altanen og nyde den smukke udsigt eller læse en god bog 🙂

H15

#2 Stranden er lig med underholdning for hele familien

Vi elsker havet, og derfor skal vi bo tæt på vandet. Derfor var vi vilde med, at stranden kun lå 5 m fra huset. Vi skulle blot ned af trapperne, og så var vi der. Børnene blev sendt ud om formiddagen, og det var så nemt at ligge ved vandkanten med dem og lege. Der blev dykket, hoppet fra klipper og fisket. Det krystalklare vand tillod, at man ofte kunne se fiskene helt tydeligt, hvilket betød at de var underholdt dagen lang til stor fornøjelse for forældrene. Vandet er krystalklart på Hvar, og det var uden tvivl et af de smukkeste steder, som jeg har besøgt.

H14

Leg og hygge i vandet.

H12

De kunne få mange timer til at lege ved vandkanten.

IMG_E3122

Sjov i vandet med bedsteforældrene.

De store var også godt underholdt.

#3 Huset og de rolige rammer bød på en ferie med ren afslapning

Afstand mellem huset og vandet var 5 m, hvilket jeg værdsatte hver eneste dag. Jeg må indrømme, at noget af det hårdeste med 3 små børn er at få dem ud af huset. For det kræver, at man har husket at medbringe 1000 ting med i strandtasken, og inden man når at komme ud af døren, så har man alligevel formået at glemme en del af de vigtigste ting. Men sådan var det ikke denne gang 🙂 Det geniale ved huset var, at det eneste der skulle til for, at vi kunne komme på stranden var at hoppe i badetøjet og tage håndklædet samt solcreame med. Vi boede ikke i nærheden af kæmpe supermarkeder, men til gengæld var vores fryser på størelse med 4 personer, så vi skulle handle stort ind, men få gange. Når vi var sultne kunne vi hurtigt smutte op og lave fx frokost og når varmen blev for meget, så var de kroatiske lemon øl noget af det bedste at slukke tørste med. Det var som om, at huset medvirkede til at virkelig kunne komme ned i feriegear.

H20

Morgenmad på terrassen.

H19

Masser af hyggelige stunder.

IMG_E3097

Det var disse trapper, der adskilte huset fra stranden.

# 4 Vi vil bo i nærheden af større byer

Vi boede kun 10 minutter i bil fra byen Jelsa. Om aften nød vi at tage ud og spise på gode restauranter, nyde byens mange lækre isbarer og den fine arkitektur. Jelsa er virkelig charmerende, og i løbet af dagen kommer der mange turister til haven for at opleve byens charme. Ved havnepomonaden var der mange gode isbarer, og dagens udfordring bestod i at vælge mellem så mange lækre is. Hvar By lå små 50 minutter fra vores feriehus, og dette er en fantastisk smuk by, og selv om at den ikke er ret stor, så kan man bruge enorm meget tid på at udforske vinbarerne, de små spisesteder og ikke mindst byens mange caféer.

IMG_E2729 (1)

Jelsa var så charmerende og så hyggelig.

Vi spiste på en Konoba ved navn Nono. Maden smagte så godt, betjeningen var god og så var stedet så charmerende.

Traditionelle lækkerier.

En af de mange caféer på Jelsa.

IMG_E3331 (2)

Der blev spist masser af is, da vi besøgte byen Split, som kun ligger 2 timer med færgen fra Stari Grad.

#5 Økonomi

For os er det vigtigt at vælge et feriehus, hvor vi synes, at prisen matcher den kvalitet, vi efterlyser samtidig med, at prisen skal være fornuftig. Vi synes, at vi i fik så meget for vores penge. For Hvar blev i år kåret til at være blandt top 5 bedste steder at rejse til i Europa, og når vi delte regningen mellem os, så endte det med, at hver familie blot skulle betale lidt under 5000 kr. for en hel uge på en af de mest eftertragtede steder i Europa. Det synes jeg er ret godt klaret.

Hus 3

Find alle oplysninger om dette lækre feriehus her.

IMG_E2693 (1)

Hvis du er på udkig efter ferieboliger i Kroatien til din kommende ferie, så har NOVASOL mere end 10.000 feriehuse og ferielejligheder at vælge imellem i Kroatien. Find din feriebolig i søgeboksen her: