Velkommen til Kornati National Park

Oplev Kornati National Park

Der findes otte unikke nationalparker i Kroatien. I forrige uge kunne I læse om Plitvice Nationalpark, mens turen i denne uge går til Kornati National Park, som befinder sig imellem Sibenik og Zadar i Dalmatien.

(Foto: Ivo Pervan)

Kornati - Ivo Pervan

Hvad er det særlige ved Kornati National Park?

Da jeg besøgte Zadar første gang med min kæreste, fik vi af vide, at vi under ingen omstændigheder måtte glip af Kornati øerne. Det skulle opleves. Derfor var vi inden turen meget spændte på, om Kornati øerne var ligeså smukke og fascinerende, som de var blevet beskrevet af venner og bekendte.

Vi blev hentet en tidlig morgen i Zadar, og der var en meget hyggelig stemning ombord på båden, hvor vi blev mødt af smilende personale og glade gæster. Morgensolen og den fantastiske stemning ombord på båden lovede godt. Vinden i håret, solbriller i panden, kameraet i hånden og vi var klar til at opleve det tætteste øhav i Middelhavet. Mens vi sejlede, fik vi serveret vores frokost til rytmer af traditionel folkemusik fra Dalmatien. Duften af grillede fisk, varmt brød og kold hvidvin var lige det, vi trængte til, mens vi nød den enestående udsigt.

Øen Levrnaka (Foto: Novena Ltd.)

Kornati7

De tætte øer var en fryd for øjet, da de stod som perler på en snor. Det var imponerede at opleve, hvorledes dramatiske klipper rejste sig fra havets overflade og spejlede sig i det krystalklare hav. Vi sejlede forbi den højeste klint, som målte 180 m og kan opleves på Dugi Otok i naturparken Telascica. Naturparken er enestående med sin mange laguner, øer, kløfter og ikke mindst den flotte badesø. Vi var ikke i tvivl om, hvorfor alle havde rådet os til at opleve Kornati.

Telascica (Foto: Zadar Tourist Board Photoarchive)

Dugi otok Telascica Bay 05

Crowns – En af de mest kendte klipper på Kornati. (Foto: Novena Ltd.)

I 1980 blev Kornati erklæret for nationalparken og er opkaldt efter den største ø, Kornat, som er 25 km lang. Selve nationalparken dækker over 220 km2, har 89 enestående øer, holme og skær med ca. 238 km kyststrækning. Det er forbudt at fiske i Kornati, fordi man ønsker at bevare det righoldige dyreliv. For under havets overflade gemmer sig 350 plantearter, 300 fiskearter og undersøiske huler. Og hvis man er rigtig heldig, kan må endda få øje på legesyge delfiner.

Vrulje bugten (Foto: Novena Ltd.)

Vi så ingen delfiner på turen, men da vi ankom til vores destination, var der tid til at bade i det azurblå hav og til at få en bid mad på en lille restaurant. Efter badeturen valgte vi at klatre på en af de høje klipper for at forevige minderne med smukke billeder. Det var et fuldstændig vanvittigt smukt syn, der mødte os på toppen af klippen. Kontrasterne mellem det azurblå hav og de hvide skærgårde var så smukt, når vi så det fra oven. På vej ned faldt jeg og smadrede mit kamera. Mine billeder var ikke til at redde, og dette kan jeg takke mine irriterende klipklapper;-( Jeg var ret bitter, for det var så ærgerligt at ende turen med at ødelægge minderne fra så en unik oplevelse. Øv! Derfor har jeg lavet en liste over, hvad du skal medbringe til turen for ikke at ende i samme situation som mig.

Huskeliste:

• De mange både sejler forskellige ruter til Kornati. Det er ikke alle steder, man kan klatre på klipper, men hvis I gør, skal du huske ordentlig fodtøj. Husk altid ordentlig fodtøj.
  • Husk en varm trøje eller cardigan til turen hjem. Det kan blive lidt køligt, når man sejler om aften.
  • Husk snack til de små og store. Med i prisen får man mad og friske forsyninger, men man bliver sulten, for turen starter om morgen ved 9-tiden og slutter omkring kl. 18. Jeg har også hørt, at det ikke er alle steder, at man får god mad, og derfor er det en god ide at medbringe en lille madpakke eller andet lækkert.
  • Husk badetøj og håndklæde, når I skal bade.
  • Husk en god solhat og solcreme.

Hvordan kommer jeg til Kornati National Park?

Når du rejser i Kroatien, kan du altid få øje på organiserede udflugtsture til Kornati. Busser og både kan fragte dig fra nord til Dalmatien. Fra Zadar og Sibenik er der hver dag i højsæsonen mulighed for at sejle til Kornati. Du kan vælge at sejle med med de organiserede udflugtsture, som de fleste gør. Men forskellige turistorganisationer tilbyder også at sejle dig og dine nærmeste i private sejlbåde, hvor du kan komme endnu tættere på de unikke øer. På disse ture kan man fx dykke, solbade på øerne og nyde traditionel mad på de små restauranter. Disse ture koster naturligvis mere, men det er altid tilladt at prutte om prisen i Kroatien. Du må bare huske at smile og ikke være for kæk 🙂

Priser?

Sejlturen starter omkring kl 9 og slutter ved 18-tiden. Arrangøren vil altid fortælle dig, hvor du skal møde inden afgang. Husk at undersøge, hvad du får med i prisen. For en voksen ligger prisen mellem 40-50 Euro (300-400 kr) og indeholder som regel følgende:

• Sejlturen til Kornati
  • Mad og drikke i løbet af hele dagen. Frokostpause (Enten på båden eller på en af de små restauranter).
  • Der er også sat tid af til at bade eller komme helt tæt på den beskyttede natur.